Alla inlägg under oktober 2015

Av anders andersson - 28 oktober 2015 23:27

Oftas skriver jag bara om poker på min blogg och hälften av de som läser förstår knappt vad jag skriver.


Dagens blogg kommer handla väldigt lite om poker, hoppas dock att de flesta förstår vad jag skriver denna gång....


Jag kollar facebook (FB) ofta och ser hur mer och mer handlar om hat och att man vill byta regeringar till höger och vänster, stänga gränser för folk i nöd m.m Folk som jag bryr mej om delar sidor som sprider hat, andra sprider hat mot de som delar dessa sidor. Mobbing är inte inne, men istället så ska man hata? Jag förstår inte logiken.


Jag blir mörkrädd när jag läser förvrängda artiklar, senast en pojke som skulle ha blivit misshandlad av en "invandrare". Någon hade kollat upp bilden som visade sig vara en 4 årig flicka som hade attackerads av en hund. Vem vinner på sånt? att bara sprida lögner'? Jag blir frustrerad av att folk inte kollar källan


Fanatiker oavsett vilken sida dom står för har jag väldigt svårt för, religösa, rasister, vänsteraktivister m.fl En fanatiker ser inte klart och målar världen svart eller vit och gör vad som helst för att "vinna". Har börjat dölja de värsta hatarna genom att göra så jag inte ser deras status längre (har även tagit bort endel)


Annat hat som sprids på FB är det politiska "bort med svetsarn" är bara en av  alla. "Sverige är inte demokratiskt". "13 % får inte vara med"  " MP måste bort". Är själv ingen anhängare av varken sossar eller Miljöpartiet, men nu är det politiska styret som det är och då försöker väl de styra det som de kan och vill. Ingen regering kan göra allt om man inte har egen majoritet. "Svikna vallöften" är det oxå många som skriker, undrar hur många löften era partier svikigt eller hur många gånger vi själva sviker i våra liv... 


Använder FB mycket i mitt föreningsliv annars hade jag nog valt att släcka ner FB för gott. 

Att läsa all galla som folk spyr ut ger mej ingen livslust.  Min livslust får jag av alla spännande människor jag möter i mitt jobb, pokern, mina innebandyflickor och min familj. 


Världen är mörk och kall just nu och utan kärlek så kommer vi kriga och hata sönder varandra. När ska folk förstå att människor är just människor oavsett hudfärg, religon eller kön (själv är jag Vit, Ateist och man)?


Om våld föder våld så borde värme och omtanke kunna sprida värme och omtanke. Världens skulle må lite bättre av mer kärlek. Så kramas mer och ta hand om varandra



KRAM från Människan som hade "tur " att födas fri i ett fritt land


/Ason

Av anders andersson - 13 oktober 2015 13:45

 04.18 den 15 oktober 1965 tittade jag ut ur tunneln på BB i Filipstad och nu 50 år senare blickar jag tillbaka på ett ganska händesfullt liv. Visst har jag gått på nitar, lurat döden några gånger, snubblat och "råkat" tillverka 2 underbara söner, bestigit Kebnekaise, tågluffat, besökt drygt 30 länder, bott på över 35 adresser i Sverige, haft 14 olika jobb, haft 6 förhållanden,utbildat mej till kock och fritidsledare, startat 2 innebandyklubbar, en pokerklubb, en antal IOGT-NTO föreningar och Scoutkårer, varit fritidspolitiker m.m


Viktigt i mitt liv har hela tiden varit min familj och då menar jag inte bara mina barn utan syskon, syskonbarn, mor och far, morbröder med familjen. Trots att jag flängt runt i många år så hittade jag hem till Lesjöfors i december 2003 och jag fann trygghet här med min stora släkt. Efterhand har även mina barn flyttat till mej och jag har hittat harmoni i mej själv. Givetvis har min sambo haft stor del i det hela oxå sen hon flyttade till mej sommaren 2004.


Sorgebarnet i livet har väl varit min kropp och alla felbehandlingar, höften, bröstet, fingret, tänder, magbråck, diabetes m.m Listan kan göras hur lång som helst. Redan 1965 lurade jag döden första gången efter en dubbelsidig lunginflammation som på den tiden var svårbehandlad. Senaste gången var när jag fick blodförgiftning i port-a-cathen som satt i bröstet-väldigt nära hjärtat. Tur i oturen så var jag på undersökning när jag gick från 38,4 till 41,9 på 15 minuter. Hade jag varit hemma själv i Lesjöfors så kan de flesta räkna ut vad som kunnat hända, värst av allt var att ingen hemma visste hur nära det var och jag själv var beredd att lämna in. Höften är en historia för sig, jag har min tredje protes inne nu pga av inflammationer, hoppade proteser m.m I 4 månader var jag dessutom utan höft. Jag kunde varje kvisthål i taket i vardagsrummet. Botat mej själv alla år med att skämta bort mycket och försökt att ha ett gött humör. Ibland har jag gnällt en del oxå, men det är bara för att få sympatier från mina härliga vänner :)


Senaste åren har jag mer och mer tagit tid för mej själv och tillsammans med min arbetsgivare tagit problemen på allvar. Ordentliga undersökningar, sjukskrivningar istället för att ta komp och semesterdagar m.m. 

 

På min fritid så är det innebandyn och pokern som ta mest tid. I innebandyn har jag försökt trappa ner lite och tränar nu ett flickor 12 lag, är ordförande och är lite allt i allo runt de andra lagen (ett tag hade jag 3 lag). Pokern har i år gått väldigt bra med 5 vunna paket till turneringar ute i världen, några större pengavinster i Linde, Hällefors och Vegas. Höjdpunkten var vinsten på 888poker där jag vann paket på resa till Las Vegas och main event. Spelade där en annan WSOP-turnering som jag slog ut 6 spelare och vann 3000 dollar i. Hälften av vinsten fick de som hade andelar i mitt spel. Kul att dela med sig :) Main var en häftig upplevelse och uppståndelsen runt mitt spel de 2 första dagarna var ofattbart. 3e dagen åkte jag tyvärr ur, några timmar före pengarna.

 

I november så gör jag min 5 utlandsresa i år, den fjärde som har med pokern att göra. Malta och SM står på spel. Main-event kostar där 750 euro och jag säljer 50% till de som är hugade för 75 :-/ %.

 

Som sagt på torsdag 04.18 på morgonen har jag levt 50 år, öppet hus den dagen fram till 15.30 (sen är jag bortbjuden till Karlstad och hockey). På lördag den 17/10 så håller jag en lite fest på folkets hus i Lesjöfors och är man sugen på att dyka upp så börjar det 18.00 (vill ni dricka alkohol så får man ta med det själv). Anmälan behövs bara om man kommer till 18.00 och vill ha mat. Annars dyker man bara upp senare på kvällen.


Presenter? ej nödvändigt, men vill man ändå uppmärksamma så kan man sätta in på Figgefonden  på Swedbank 8156-2, 924898101-2 eller swish 0730971528. (euro till Maltaresan är oxå godtagbart :) )


Må så gött ni kan så hörs och ses vi när tillfälle ges


KRAMAR TILL ER ALLA/ASON

Ovido - Quiz & Flashcards