Alla inlägg den 15 juli 2012

Av anders andersson - 15 juli 2012 10:30

Större delen av dagen i går tillbringades i Filipstad för att fira en kompis som fyllt 30 i maj, vi hade bestämt att fira honom med poker (sit and go cup), där vi bjuder honom på inköp och smörgåstårta.


Planen var att vi skulle var 8, men efter lite avhopp och letande av andra så blev vi till slut 7 tappra. Äldste grabben Robin kastades in i hetluften bland gamla pokerrävar och skötte sig med bravur. Dessutom fick han följa med så jag hade skjuts dit och hem ;)


De flesta cuper vi spelar brukar jag ligga bland de sista när vi spelar finalspelet, för att sen dunka på, dra ut och sen casha.


Blev lite orolig när jag vann heat 3 (omaha) och låg på 3e plats, och inför sista heatet hade jag en lite chans att vara chipleader inför finalspelet. Dock tog jag en blygsam placering där så när vi räknade ihop låg jag 6a av 7.


Efter heat 4 av 6 var det smörgåstårtadaxs och hungriga som vargar glufsade vi glatt av Mamma Sibbans ena smörgåstårta. Efter heat 6 inför finalen så blev det NIzzes kladdkaka och Henks mammas Jordgubbstårta. Som inte det var nog så slank det ner en och annan ölkorv i de flesta munnar. Andra smörgåstårtan blev nattamat, förrutom en bit som jag räddade till Gumman.


Till finalen kom jag med näst minsta stacken (dock stadiga 35000, minsta hade 34000), så jag kände att chansen att casha en av de två priserna var stor. Födelsedagsbarnet föll först ifrån och jag och Fredriksson (som statade med minst marker) var uppe i topp med ca 80-90000 var. Edis och NIzze föll i från och vi var då bara 4 kvar. Fredriksson hade plockat mej på ca 20000 så han ledde jag 2a, robin 3a och vår husvärd Hissa 4a. Vi varierade blindsperioderna med Texas holdem, Pineapel och Omaha. Jag, Robin och Hissa ser en flopp med brädan 7,9,10. Jag höjer upp, Hissa ställer med sina 28000, Robin har tappat lite och har 24500 kvar men ställer oxå. Tittar på mina kort och hittar 9,7 och ser att jag får ca 50000 kvar om jag förlorar potten. Synar, Hissa lägger upp 9,10 för bättre tvåpar och Robin J,8 för stegen. Turn blankar på river faller en förlösande 7a och jag bustar dom båda. Sitter med ca 30000 mer än Fredriksson och de andra är sugna på lite cash. Så vi dealar om vinsten och en omahahand avgör vart den sista 500 går. 


Leder hela vägen fram till river då han sätter färgen och blir dagens segrare. 6an och 7an från kvalen tog de 2 första platserna, min plan fungerade igen ;) Robin skötte sina kort väl och bara en utdragning på brutalt sätt av hans far hindrade honom från en bättre placering.


Cashen sopade sen Hissa hem och jag kom lindrigt undan med 300:- back där. 

Grabbarna fick 300:- var av min vinst och gumman 500:-. Robin styrde bilen lugnt och säkert hem och vi var hemma runt halv 3 i natt. Ryggen tog rejält med stryk, annars fungerade benet ok.


Summa summarium en kul kväll i goda vänner sällskap


Tack till alla inblandade/ason

Ovido - Quiz & Flashcards